Kvalita a cena pohonných hmot, rychlá obsluha, příjemné a čisté prostředí – to jsou nejdůležitější důvody pro volbu čerpací stanice. Tedy i samotná čistota hraje významnou roli v rozhodování zákazníků a proto by neměla být provozovateli podceňována. Je důležité dbát na čistotu na čerpací stanici a pravidelně provádět úklid. Je to právě to, co může provozovatel přímo ovlivnit.

 

Na co si dát pozor a jak s úklidem na čerpacích stanicích?

1) Úklid vozovky

V zimním období musí být vozovka na příjezdu uklizena od sněhu lépe a dříve než komunikace, z které se na stanici přijíždí. Má to důležitý psychologický efekt - řidič ze zasněžené vozovky podvědomě odbočí na uklizenou příjezdovou cestu - což Vám může zvýšit počet zákazníků a tím i prodejů. Navíc je to také z hlediska bezpečnosti nezbytné.

Co se může stát? Každý rok se setkáváme s případy, kdy řidič na neuklizené vozovce dostal smyk, či nedobrzdil a naboural do stojanů. Ty nejhorší případy končí tím, že řidič projede výlohou až do prodejny. Proto je s úklidem sněhu nutné začít co nejdříve a nečekat až přestane sněžit – to už může být pozdě.

2) Čistota vozovky u stojanů

Pozor je třeba dát na čistotu vozovky u stojanů. Není vůbec vhodné, když řidič vystoupí z auta a stojí na vozovce zašpiněné naftou tak, že si boty znečistí a při nastoupení zpět do vozidla si zašpiní koberečky a pedály, z kterých mu díky mastnotě může sklouznout noha.

3) Čistota stojanů a hadic, aneb jak neodradit řidiče a řidičky

Na čistotu stojanů, výdejních pistolí a hadic není vždy dostatečně brán zřetel. V boji s konkurencí je však velmi důležitá.

Většinou jsou na čerpacích stanicích již k dispozici igelitové rukavice. Právě při tankování stráví zákazník několik minut u stojanu a pohled na špinavé, mastné a zaprášené stojany není příliš vábný a může odradit i od nákupu suchého zboží.

Často opomíjená je také čistota hadic. Ta je důležitá zvláště když řidič tankuje do nádrže na druhé straně vozidla než je výdejní pistole. Nejen, že si může ušpinit vozidlo, ale i oděv. Kontrolu čistoty stojanů, hadic a pistolí provádíme nejméně 2x denně, můžeme tím odhalit i problém s prasklou hadicí či netěsnou pistolí.

4) Prostor prodejny

Čistota podlahy, regálů a prostoru pokladny musí být samozřejmostí. Je dobré si udělat plán úklidu regálů tak, aby minimálně jednou týdně bylo zboží vyndáno, otřen prach z regálů i ze zboží. U pump s nepřetržitým provozem je ideální tuto činnost provádět v noci, kdy je menší frekvence zákazníků. U čerpacích stanic s denním provozem je vhodné využít na úklid zavírací hodiny nebo vytipovat čas, kdy je na pumpě nejmenší provoz. Také je důležité nezapomínat na mrazicí boxy, led namražený na stěnách snižuje mrazící výkon a zvyšuje spotřebu energie a navíc může odradit od koupě zboží.

5) Čistota WC

Samostatnou kapitolou je čistota záchodů. I když se situace v České republice za poslední roky zlepšila, stále není ideální a je stále co zlepšovat. Podle průzkumů zákaznické spokojenosti patří čistota záchodů k nejdůležitějším kritériím (po kvalitě a ceně pohonných hmot, rychlé obsluze, příjemném a čistém prostředí) podle kterých si zákazník vybírá čerpací stanici. Proto doporučujeme provádět kontrolu čistoty záchodů podle stanoveného harmonogramu. Ten si provozovatel stanoví na základě zkušeností s provozem a množství zákazníků. Je vhodné mít na záchodech kontrolní list, kde se zaznamenává čas posledního úklidu. Tento list slouží pro kontrolu pracovníka pověřeného úklidem, pro zákazníka nemá velký význam, ten totiž hodnotí skutečný stav záchodu.